Thursday, August 6, 2009

Malam Nisfu Syaaban

Seme org tau mlm td mlm nifsu syaaban. Seme org tau mlm nifsu syaaban ni byk kelebihannya. Mak & Abah aku pun dh bersiap awl2 lg utk ke surau. Aku? hmm..

Antara amalan2 mlm nisfu syaaban ni seperti artikel yg aku dpt kat mn ntah di bawah ni :


"Selepas solat maghrib kita baca surah yassin sebanyak 3x.

Sebelum bacaan Surah Yaasin, didahului dgn niat "Ya Allah, panjangkan umurku dalam keberkatan" kemudian bacalah Surah Yaasin x 1kali.

Selepas bacaan Surah Yaasin yg pertama, niat sekali lagi di dalam hati, "Ya Allah, tetapkan Imaanku." kemudian bacalah SUrah Yaasin x 1kali.

Selepas bacaan Surah Yaasin yg kedua, niat sekali lagi di dalam hati, "Ya Allah, semoga dimewahkan dan diberkati rezeki yg Engkau beri." kemudian bacalah Surah Yaasin x 1kali.

Kesemuanya 3 kali bacaan SUrah Yaasin disertakan niat sebelum setiap bacaan. Boleh di laku di sepanjang malam Nisfu Syaaban. Semoga semua amalan-amalan, doa-doa kita pada malam yg penuh berkat ini diterima Allah s.w.t dan sebagai satu persiapan buat Ramadhan yg akan datang tidak lama lagi, InsyaAllah."

Bila aku baca artikel kat atas ni, aku rs akula golongan yg tergolong dlm org2 yg amat2 la rugi coz aku xdpt melakukan ibadat ni. Tp apakn daya, Allah Maha Mengetahui segala hikmahnya. Aku xblh pegi sbb kena jg putri kesayangan ku itu, ariana nur zuhayra. Pada aku, menjaga anak ni pun merupakan satu ibadah yg cukup2 besar ganjarannya di sisi Allah. Tp klu aku dpt pegi ke surau mlm td, lagi la berganda ganjaran yg aku dpt. Tp nk wat camna, dh tertulis yg aku bkn tersenarai dlm golongan yg melakukan ibadat ni mlm td. hmm.. Pasti ada hikmah di sebaliknya kn!!


3 comments:

alyyani said...

alhamdulillah, dapat buat sekali lagi pada tahun ni. thanx to ayah aku sebab remind kami...

Nana Aziz said...

bgs nya aly ko leh wat. camne ko bg ms? nk jaga nia lg..wah..kagum2..

::It's Me:: said...

Salam perkenalan, baby tight dan legging yang comel dan cute…murah2 jerr…

sila layari
http://www.mamalyna-eshops.blogspot.com