Wednesday, April 16, 2014

Macam2 hal

Aku sebenarnya susah hati skg ni.  Macam2 mnde yg berlaku sejak akhir2 ni. Mcm2 hal, mcm2 urusan yang perlu settle. Lepas satu urusan, dtg plak hal lain. Yg 1 tu blm selesai, dtg plak mslh lain. Biasa la, kalu dh nama hidup kat dunia ni, begitu la rutinnya. Cuma rasa macam cacamarba je life sekarang. Mcm takde susun atur yang baik. Apa nk jd ye? Ke aku yg x reti nk manage..huhu..it’s about managing my life tak kira la psl kerja or psl urusan peribadi. Seriously I’ve to do something yg lebih manageable supaya hidup ni rs teratur. Ntah..maybe selepas kelahiran Azalea memainkan peranan jgk. Bukan aku cakap kelahiran Lea membebankan..NOOO.. but it’s all about me. Aku sebenarnya yg x tahu nk manage seme mnde especially bila urusan/masalah itu dtg serentak trs aku rs fikiran aku ni dh mcm mind mapping. Byk sangat cabangnya sampai tak tahu mana nk mula dulu. Huhu..gtu la kekdahnya apa yg ada dalam fikiran aku sekarang. Padahal kalu difikirkan balik, urusan/masalah tu bukan urusan/masalah yang sukar tu aku hadapi. Cuma aku ni, perlu fikirkan semula utk aturkan segalanya supaya lebih teratur n terancang..eceh ayat..hehe.. tapi tu la hakikatnya. Macam-macam urusan, macam-macam masalah. Alhamdulillah, ada yg dah settle, ada yang belum, ada yang on going..gtula kn..tp cabaran yang paling mencabar sekali adalah bermula mlm ni..

Mlm ni cabaran bermula. Kekalutan dan keributan mgkin akan berlaku bilamana en hubby yang dicintai itu pergi kursus kat PD mlm ni. Wallah..sekejap je pun..Cuma blh byangkan tak cmne kekalutan yang mungkin akn berlaku pada aku nk handle 3 kids alone?? First time handle sorang2 lepas kelahiran lea ni. Aduh..malas rasa nak pikir tp tetap kena pikir gak le cmne nk handle askar2 itew..huhu..hrp2 anakanda2 ku sekalian memberikan kerjasama yang padu kepada bonda mu ini bila ayahanda mu tiada di sisi utk sementara waktu ini..huhu..dan mudah2an jugak, Allah permudahkanlah segala urusan mama korang dan papa korang selamat pergi dan balik. Amboi ayat mcm papa korang nk berperang je. Hakikatnya bukan papa korang yg nk berperang, tp mama korang ni nk berperang ngan korang2 ni.

Alhamdulillah.. Dalam kekalutan, kekelamkabutan (bahasa apa ni??) aku sekarang, syukur aku dikurniakan Azalea seorang bayi yg sgt mudah untuk diuruskan. Mudah2an sampai ke besar la mudah nk jaga dia ye. Dia takde byk kerenah sangat n pengasuh dia kat taska pun puji dia sbb dia mudah dijaga. Apa yang merisaukan aku sekarang kakak dan abg dia ni. Huhu.. hrp2 mereka blh diharap. Kakak insyaAllah akan dpt membantu kot. Ok..Kita tgk apa jd mlm ni..blh buat kronologi ni..hehe..

Masa abg btau yg dia kena kursus luar hari tu, kepala otak aku ni ligat memikirkan camne cara utk aku handle 3 kids ni. Tiga orang ank, 3 tempat transit ye. Kakak tahfiz abim Jalan 5 (sekolah pagi), petang plak SK Jalan 4, si abang ammar plak di Tunas Permata UKM n si baby Azalea di Taska Nur Jalan 6. Ni baru 3 org ank ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian, klu lebih lu pk la sendiri. Biasa aku kuar kerja n hantar anak2 (si Ammar n Lea) jam 7.10am, paling lewat jam 7.15am. tp kali ni xtau la nk kuar kul brp. Maybe @7.00am la kot. Jangan ditanya kenapa tak hantar ketiga2 ank setempat atau kwsn terdekat. Sbb susah nk jawab soalan tu klu nk dipendekkan cerita. Mmg jawapannya akan jadi panjang lebar. Blh buat next entry untuk cerita tu aje..sebelum ni Arianna, papa dia yang uruskan, kali ni seme dok kat bahu aku. ni aku dh list perancangan aku sepanjang aku stand alone ni..wahh..siap ade list ko..hehe :

·         Rabu 16/4/2014
ü  Pagi sebelum ke kerja, aku kena sediakan bj sejuk lea, pampers n seluar spare lea sebagai persediaan ms tgu kat sekolah kakak ptg ni.
ü  Papa bertolak ke PD after zohor. So harini ariana x perlu transit di Sekolah agama dia lg. Papa dia still boleh jemput dia n htr sekolah kebangsaan plak mcm biasa.
ü  Aku akn jemput ammar n lea cam biasa jam 5pm. Konon plan asal lps jemput amar n lea, ingat nk trs tunggu je kat sekolah kakak. Tp bila pk2 balik, ada baiknya aku singgah umah dlu htr beg naik atas n sediakan susu lea sblm jemput kakak. Sbb sekolah kakak abis jam 6.30pm, pastu blk tu nk beli mknn utk dinner lg. mst mlm jgk br sampai rumah kn. tkt si lea meragam lapar ke hape. Better balik sediakan susu dlu br turun semula jemput kakak kt sekolah. Lgpun beg byk kot nk kene kendung utk naik ats. Huhu
ü  Lps amik kakak trs cari mknn utk dinner n aku rs McD adalah the right choice la kot. Drive thru je. X perlu la aku nk angkut askar2 turun kn. haru nnt aku nk handle sorang2.
ü  Sampai umah aku rs mybe dh maghrib. Solat dlu la, harap2 kakak blh tlg mama jaga adik2 sekejap then br mkn. Aku riso btl bila time mlm ni. Biasa ariana n amar papa yg tdokn. Aku tdokan lea. Kalini ketiga2nya aku..ni aku x cerita lg bila masa aku nk iron baju, susun beg ank2 dan sebagainya..huhu..mudah2an Allah permudahkanla..

·         Khamis  17/4/2014
ü  Pg kul 5 aku bgn cam biasa. Mengepam susu, buat breakfast utk kakak, siapkn deme2 seme, kul 7am dh kena kerah askar2 utk turun ke tempat masing2. Kakak biasanya breakfast dlu before ke sekolah, tp kalini terpaksa bwk bekal utk dia mkn kat sekolah. Biasa dia ke sekolah jam 7.40am (kelas mula 7.45am), papa yg htr,  tp kalini kul 7 dh kena gerak, mama yg kena htr, sebab byk tmpt lg nk kene singgah ni. Ntah pukul brp la mama smpi ofis kn..Kesian kakak. Kesian bdk2 sekarang klu dh mak pak kerja gtu la rutinnya.. Xpe kakak, time mcm ni je jd cam ni ye kakak. Bkn selalu kn. kali ni trn dgn membawa beg yang banyak ye. Beg mama sj ada 2 (handbeg n beg susu, ni tak termasuk kalu mama bwk bekal), beg lea, beg amar, pastu beg kakak ada 2 (sekolah agama n sekolah kebangsaan), ni tak termasuk bekal kakak, kasut n baju sekolah kakak. Aduh cmne la keadaannya ye. Fengsan..Pandai2 la ye puan nana..jgn ada brg yg tertinggal sudah..klu ada brg tertinggal blh bayangkan tak keadaan kitaorang yg dok umah apartment. Mujur ada lif. Ni tak cerita lg kalu tetiba hari hujan.. camne ye..Huhu mls nk ulas.. redah ajela..
ü  Then, htr amar n lea cam biasa. Jgn la si amar meragam macam2. Kdang2 dia tu a bit cranky gak klu mood dia xbrp baik. mudah2an dia x cranky la ye. Kita tgk sampai ofis kul brp ye..huhu..
ü  Kul 12 aku kena kuar kejap amik kakak then htr dia ke sekolah kebangsaan. Dia dh siap2 mkn tghari kat sekolah so blh trs htr dia je. Jgn aku terlupa bg duit belanja dia sudah. Biasa papa dia yg bg. Kalini duit belanja dia papa dia dh tinggalkan kat aku, cuma aku takut terlupa je. Harap2 x la. kakak kena jd alarm mama la ye. Kami x gunakan khidmat van utk kakak sbb kami rasa blm masanya lg kot. ntahla..tgu la dia darjah 2 ke 3 br guna van..kemudian la pk..
ü  Petang mcm biasa sama mcm kat ats. Mlm pun hopefully sama. Cuma xtau dinner nk bli mane. Ni den lomah klu mkn/beli mknn kat luar. Nk masak mmg x terdaya la klu en hubby xde ni. Biasa hari2 aku lebih suka masak, wpun simple. Kali ni mcm x terbuat je..Esok2 la pk semula.

·         Jumaat 18/4/2014
ü  Pagi mcm kat atas agaknya. Tghari amik kakak blk umah dlu la kot sbb awl sgt nk htr kakak sekolah. Kelas mula jam 2.00 pm. Hari jumaat kn. Dok umah dlu, dkt kul 2 br hantar dia sekolah. Kalu dia lapar, ajak la dia mkn kat mana2..
ü  Rasa-rasanya harini jgk abg dh on the way back kot from PD. Hope dia selamat la. Ptg tu amik amar n lea. Kakak plak kena tnya en hubby kot dia nk jemput kn. mlm tgk dlu nk msk atau beli.



Ni seme perancangan je ye. Kita hanya merancang ye dak. Yg menentukan Allah la. Bkn apa, mmg kene rancang jgk supaya seme berjalan lancar. Hope xde yg ketinggalan la ye. kita tgk apa sebenarnya yg akn terjadi. Praktikal takkan sama dgn teori kn..Kerahkan segala tenaga yg ada mulai petang ni. Harap2 sepanjang abg kat PD ni, takde sebarang perkara yang tidak diingini berlaku. hopefully semenya dipermudahkan. Aaaminnn..

3 stooges..;). mama and papa always do the very best for you guys..

No comments: